lunes, 28 de mayo de 2012

Crítica: "Cidade de Deus" (2002), de Fernando Meirelles


 
  "Lluita i mai sobreviuràs... 
Corre i mai escaparàs"


L’obra cinematogràfica que comentarem a continuació i que porta per títol: Ciutat de Déu (Cidade de Deus), és un film de ficció tan del director cinematogràfic brasiler Fernando Meirelles (1955) com de la realitzadora cinematogràfica americano-brasilera Kátia Lund (1966). Es va estrenar el 2002 i està basat en l’argument de la novel·la homònima de Paulo Lins. Tanmateix, el seu contingut audiovisual, degut, en part, a l’interès que es detecta a tota hora tan per a recollir imatges extretes directament de la vida real (p.ex: les vistes que ens mostren els ambients urbans a on transcorre l’acció) com per recrear fidelment l’evolució històrica que ha viscut el barri marginal de Ciutat de Déu –a Río de Janeiro–, des dels anys 60 fins a l’actualitat, acaba atorgant al film un valor documental extraordinari com a testimoni il·lustratiu dels canvis socials que ha viscut aquest barri al llarg de 40 anys. Tot i així, aquest film, es va distribuir a les sales d’exhibició cinematogràfiques amb dues altres intencions: d’una banda, amb la de difondre les problemàtiques actuals que afecten i determinen la vida de tots aquells sectors socials empobrits que resideixen en els barris marginals de les grans ciutats brasileres; i de l’altra, amb la de denunciar, no només la postura d’indiferència que l’Estat i les classes socials mitges i altes del Brazil han mostrat, fins fa ben poc, envers a aquesta realitat social, sinó també, la situació de misèria en la que es troben immersos tots aquells sectors socials que malviuen en aquells barris marginals. No obstant això, el film, al nostre parer, també té un altre interès; i és que aconsegueix vertebrar, per mitjà de l’àmbit de la violència, una sèrie de subtemes que es van introduint al llarg de les tres parts consecutives en les quals es pot dividir l’argument d’aquest film.
En la primera d’elles, es vol descriure, amb colors clars i alegres, la millora substancial que va experimentar la població del barri cariocà de Ciutat de Déu amb les polítiques de sanejament que s’hi van dur a terme als anys 60, i que consistiren, bàsicament, en l’enderrocament de les antigues barraques i la construcció d’uns habitatges molt més dignes i salubres per a la població. Però, en realitat, l’interès real d’aquest apartat rau més en el fet de voler aprofitar aquest episodi, per mostrar el caràcter sociocultural d’una primera comunitat de veïns que es va veure afectada, ja des de bon començament, per una sèrie de problemàtiques que ens permeten analitzar alguns dels temes que s’aniran desenvolupant i introduint al llarg de tot el contingut audiovisual d’aquest film.
El més important és el de la violència. Ho és perquè determina l’acció tan dels protagonistes com de l’argument del film, però també, perquè a redós seu es van introduint els altres subtemes que es van descrivint. En el cas de la primera part, els autors del film, han volgut vincular el tema de la violència amb dos fenòmens socials: d’una banda, amb el de la violència de gènere d’àmbit familiar, ja que en el film, és, precisament, en l’entorn familiar on els homes, a més d’imposar la seva autoritat, sotmeten a les dones i als fills ja sigui per la força o bé privant-los de realitzar determinades accions o activitats il·legals; i de l’altra, amb el de la delinqüència menor o comuna, ja que l’han acabat tractant com a un mitjà més de supervivència i un instrument útil i necessari per fer front a la greu situació de pobresa que envoltava a la majoria dels habitants d’aquell barri. Però en el cas de la segona part, el tema de la violència ha estat enfocat des d’un altra perspectiva. En primer lloc, perquè ha esdevingut un mitjà d’enriquiment personal per aquells joves del barri que no han anat mai a l’escola, han fet vida al carrer, han fet sempre el que han volgut i no s’han preocupat de tenir perspectives de futur. En segon lloc, perquè ha estat el desencadenant d’una sèrie d’assassinats sectaris i massius que s’han vist afavorits per l’ús creixent de les armes de foc. En tercer lloc, perquè ha condicionat una atmosfera de colors menys lluminosos que expressa, d’alguna manera, un sentiment de tristesa que es pot relacionar amb el major grau de barbàrie que es va assolir en aquell barri a partir de la dècada dels anys 70; i en darrera instància, perquè s’ha volgut vincular amb tres realitats socials més que es descriuen en aquest film: les bandes juvenils, les drogues, i la marginalitat.
Pel que fa a les bandes juvenils, creiem que ambdós autors, les han descrit com a unes estructures jeràrquiques, totalitàries i de caràcter criminal que, a més de tenir el control de la violència, competir entre elles pel poder econòmic i ésser liderades per un cap visible com el de Zé Pequeño, que és de fet el qui governa el barri de facto, es regeixen per unes normes comunes, són solidàries amb els seus membres, encara que de vegades practiquin algunes discriminacions racials (especialment dels blancs i mulats envers als negres), i viuen immerses dins d’un cercle viciós de delinqüència i de tràfic d’armes i d’estupefaents.
En canvi, pel que fa al tema de les drogues, pensem que el seu tracte, contribueix a concebre-les  com a una arma de doble tall, perquè de la mateixa manera que es descriuen, en la primera part del film, com a un instrument que proporciona plaer i tranquil·litat, i, ajuda, així mateix, a combatre, tal i com s’aprecia amb el consum del cànnabis i de l’alcohol, les angoixes i les misèries dels joves que malviuen en el barri; acaben esdevenint, a partir de la segona part del film i des del moment en el que s’introdueix la cocaïna, un mitjà d’enriquiment personal que, a més d’agreujar les relacions entre les diferents bandes juvenils i generar una escalada de violència imparable, acaba involucrant-se amb la corrupció dels cossos policials, ja que aquests, enlloc de perseguir les bandes que actuen com a càrtels de la droga, treuen benefici del conflicte i col·laboren amb ells.
I pel que fa al tema de la marginalitat social, tenim la impressió que els dos autors del film, l’han volgut associar amb la violència per dos motius. En primer lloc, perquè volien reproduir i denunciar aquell clima bèl·lic que van començar a adquirir aquells barris marginals de Rio de Janeiro que, a partir de la dècada dels anys 70, es van convertir en veritables centres de joves delinqüents i criminals. I en segon lloc, perquè pretenien mostrar que si la violència estava associada amb la marginalitat social, i conseqüentment amb la pobresa, les classes socials més baixes, i la joventut carioca més desafavorida, era, d’una banda, per l’elevat índex d’analfabetisme que existia entre aquests sectors d’edat, ja que, tal i com reflecteix el film, la majoria dels joves delinqüents que pertanyien a les esferes de les bandes criminals eren analfabets; i de l’altra, per la indiferència i la falta de sensibilitat que les classes socials mes altes i els governs respectius del Brasil, havien mostrat envers a uns sectors socials que necessitaven el seu ajut tan per fugir de la misèria com per trobar un futur laboral que els permetés fugir de la violència, la delinqüència i el tràfic de drogues i d’armes.      
Finalment, el film s’acaba amb el relat d’un tercer i últim apartat (centrat en la dècada dels anys 80),   que intenta descriure, per mitjà d’uns colors foscos i tristos, la narració dels dos últims episodis tràgics que s’expliquen en relació a la història d’aquest barri: d’una banda, el de l’esclat d’una guerra oberta entre dues bandes juvenils que crida l’atenció –per la seva brutalitat–, dels mitjans de comunicació brasilers, els quals són representats –exceptuant el cas d’en Bené–, per membres pertanyents a les classes mitjanes i altes de la societat, les quals s’interessen pel tema degut al sensacionalisme que comporta l’esdeveniment; i de l’altra, el de la intervenció dels infants en la lluita armada; un fet, aquest últim, que, a més d’accentuar i perpetuar l’escalada creixent de violència, desencadenarà un clima de terror que, tal i com es descriurà en el film de ficció que porta per títol: Tropa de Elite –del director cinematogràfic brasiler José Padilha–, acabarà obligant a les classes dirigents del país, i a partir de la dècada dels anys noranta, a intervenir en el conflicte, tot reclutant als mateixos joves marginats perquè es reinsereixin en la societat per mitjà de les tropes d’elit de l’estat.

 
Joan Perelló Balcells



No hay comentarios:

Publicar un comentario